A vízhez sok embernek atavisztikus vonzalma van. Engem is vonz az állandóan mozgó, változó víz, a  titkok, a halak, melyek a mélyben rejtőznek. De a víz szemlélésénél még nagyobb élvezet ”járni” rajta, figyelve szelni a hullámokat, élvezni a ringásukat, háborgásukat, megérezve erejüket, kiismerve törvényeiket alkalmazkodva, nagy figyelemmel fölül maradni.

Tisztelem a vizet, szeretek az adott vízhez illő, alkalmas járművet használni, hobbim a horgászat. Fontosnak tartom, hogy egy vízi járműnél a szakmaiság a szép megjelenéssel is társuljon.

Fiatal korom óta ladiktól a tengerjáró vitorlásig sok féle vízi járművet volt módom kipróbálni, irányítani.

Mivel mérnök ember vagyok, minden járművem igen sok átalakításon ment keresztül, keresve a jobb használhatóságot, az adott vízre, célra, ideális alkalmasságot.

Mindig érdekelt, hogy egy folyórészen, tavon miért alakulnak ki különböző csónak, hajótestformák, ezek mitől ideálisak az adott vízen. 2010-ig csak hobbi szinten tudtam foglalkozni ezekkel a kérdésekkel.

2010-ben nyugdíjra készülve alakítottam meg a „CSÓNAK ÉPÍTŐ Kft.”-t, Megnőtt szabadidőm lehetőséget ad rá, hogy foglalkozzak ezekkel az érdekes kérdésekkel és gyakorlatban is megvalósítsam, a megfelelő vízre, egy adott tevékenységre ideálisnak nevezhető csónakot.

Csónakjaimat építőkocka elven fejlesztem, ami azt jelenti, hogy minden alapmodell igen sok kiegészítővel látható el, szabható testre. A gyártásnál nagy pontosságot követelek, hogy a kiegészítők utólag is rendelhetők, bárki számára egyszerűen beépíthetők legyenek.

Misszió:

„Hagyományos formák a legújabb technológiákkal, személyre szabva.” 

2011-03-27

Bakos Péter

Csónaképítő

 


 

 

Kezdetek, a stílus, a motívum megtalálása 

A praktikus műanyag test és a fa kombinációja izgatott. Egy jó műanyag úszótesre kellene építeni fa felsőrészt, hogy a víz csak a műanyaggal, a használója a kellemes érintésű, természetes anyaggal, a fával találkozzon. 

Keresni kezdtem, hogy ebben a felállásban milyen stílus, motívum lenne az, mely egy egész csónak családot egyedivé, vonzóvá tud tenni. Fontos volt, hogy ne öncélúan legyen szép, hanem a jellegzetes forma növelje a használati értékét a csónakoknak.


Az ívelt dörzsléc lett az a motívum, melyet választottam, mert szép, igazi "hajós" forma és praktikus is! Magasítja a csónak orrát és farát, ami azt eredményezi, hogy a szembejövő hullámoknál, a horgony felszedésekor nagymértékben növeli a biztonságot. Az ívelt dörzslécet az összes modellünknél alkalmazzuk, ez lett műhelyünk jellegzetes motívuma, melyről csónakjaink már messziről felismerhetőek.

 



 

Az első csónak ősmintája 

Ha valaki  a Balaton mellett csónak építésével akar foglalkozni, annak megkerülhetetlen a kétpárevezős dióhéj csónak saját modelljének kialakítása.

Ez a sok év alatt kalakult forma a legalkalmasabb a Balaton szeszélyes hullámaihoz, ez a méret  már megfelelő mélyebb vízekben is a horgászáshoz, de akár négy személynek csónakkiránduláshoz is.

A Balaton mellett, majdnem minden településen készítenek ehhez hasonló műanyag testeket. A műanyag testeket nézegetve nem találtam olyat, mely az én szigorú elvárásaimnak megfelelt volna. Ezért a nehezebb oldaláról közelítettem meg a témát. 

Ahhoz, hogy ne  huszonkettedik másolatról készült testekkel induljak, találnom kellett egy olyan csónaképítő mestert, aki még tud "igazi" fa balatoni kétpárevezős csónakot csinálni, megvannak hozzá az eredeti sablonjai.

A szerencsém Szertics László csónaképítőhöz vezetett, aki megcsinálta nekem a kívánt csónakot ráépítve az ívelt dörzslécet is. A csónak építése számomra egy izgalmas időszak volt, jó volt látni, ahogy az idős mester keze alatt lépésről - lépésre kialakul az igazi balatoni csónak. 

Ez a fa csónak lett az ősmintája a FOGAS nevű csónakjaimnak, erről készült az első sablonom.

 


Munkatársak, a válogatott csapat 

Jó színvonalú fejlesztés, gyártás elképzelhetetlen kreatív, elhívatott munkatársak nélkül.

Fontos, hogy a fejlesztésre kerülő ötleteket többen is átbeszéljük, hogy a megvalósítás előtt minél több szempontból vizsgáljuk át a teendőket.

A fejlesztésekhez, majd a gyártáshoz szükséges dokumentációk készítése, a finanszírozás az én feladatom. A kialakult termék megfelelő minősége, használhatósága az én felelőségem.

A fejlesztés után -jó esetben- gyártás következik. A gyártásban résztvevők megjegyzéseinek figyelembevétele mindíg könyebbé teszi a későbbi sorozatgyártást. 

A mi kis csapatunk legjobbjai: 

A legfontosabb része a csónaknak a műanyag test. 

A test lelkészítéséhez a jó minőségű alapanyagok mellett gondos, aprólékos munka szükséges. 

A test a csónak élettartama a lamináló műhelyben dől el. Gondos jó minőségű és szép munkát kevés helyen találhatunk.

Nagyértékű sablonjainkat Tóth Ferencre bíztuk! Ő tudja biztosítani számunkra a folyamatos, egyforma, magas minőségű műanyag testet.



Tóth Ferenc a POTYKA csónakunk  sablonjánál.

Az általunk választott stílus nagy mennyiségű kézimunkát kíván.

Csónakjaink jellegzetes külső megjelenését a szépen kialakított fa berendezések adják meg.

Ahhoz, hogy az elképzelés meg tudjon valósulni, szükség van egy jókezű, jószemű asztalosra.

Szertics László az aki maradéktalanul meg tudja valósítani a csónakok beépítésével kapcsolatos terveinket.

Szertics László a fák kiválogatásától, a fa felületek kezeléséig végzi a csónaképítési munkákat.

 

Rendered within : 49.2ms, Server ID : 0